Koffein

Koffein är en stimulantia av det centrala nervsystemet som finns i många olika bönor, blad och frukter. Det är helt lagligt och är världens mest konsumerade drog. Det finns i kaffe, te, läsk och energidrycker. Det används vanligtvis till att tillfälligt motverka trötthet och förbättra koncentrationen.

Koffein kan hjälpa dig om du vill gå ner i vikt. Som med alla ämnen finns det fördelar och nackdelar med koffeinet. Effekterna brukar vara kortlivade. Koffein har humörförändrande egenskaper och är lätt urindrivande.

koffeinEn låg till måttlig dos koffein anses vara säkert och ger ett stort antal hälsofördelar, men ett överdrivet intag kan vara en stor hälsorisk. Det är extra farligt att överkonsumera koffein för personer som lider av ångest eller hjärtsjukdomar. 4-5 koppar kaffe per dag anses vara en säker konsumtionsnivå, det motsvarar ca 400 mg koffein. Intar du mer än 500-600 mg per dag av koffein så kan du drabbas av: sömnlöshet, nervositet, rastlöshet, irritation, diarré, skakningar och illamående.

Även om du håller dig till det rekommenderade intaget så kan det resultera i: ångest, nervositet, sömnsvårigheter, beroende, uttorkning, yrsel, huvudvärk och ojämn hjärtfrekvens.

Som diuretikum kommer koffeinet få kroppen att driva ut vattnet och därigenom förlora elektrolyter som kalium och natrium. Drycker med koffein gör dig sällan uttorkad men om du intar koffeinet i tablettform och inte dricker tillräckligt med vatten så kan uttorkning och vitaminbrist uppstå.

Koffeinet blockerar tillfälligt en av hjärnans lugnande ämnen, adenosin. Det gör att du kan hålla dig vaken längre.

Koffein absorberas i blod och kroppsvävnader och når sin topp mellan 15-120 minuter efter konsumtionen.

Får du inte tillräckligt med sömn kan det istället leda till viktökning p.g.a. av ökning av hormonet kortisol.

När koffeinet stimulerar nervsystemet, säger det till hjärnan att bryta ner fettceller. Koffein utlöser också frisläppandet av ett hormon som kallas epinefrin, vilket ber om frisättning av adrenalin.

Koffein har visat sig öka den atletiska prestandan med 11-12%, så en kopp te eller kaffe före träning kan maxa din prestation.

Studier har visat att koffein ökar metabolismen mellan 3-11%.

Koffein kommer inte att påverka allas metabolism på samma sätt. Även om det ökar metabolism på kort sikt, utvecklar koffeinanvändarna en tolerans mot läkemedlet. Detta dämpar effekterna på fettförbränning och ökad metabolism.

För de som vill undvika att bi toleranta kan ett koffeinintag i tvåveckorsintervaller vara effektivt.

Koffeinet kan få dig att tappa aptiten och du känner inte av hungerkänslorna på samma sätt.

Grönt te är det perfekta sättet att konsumera koffein eftersom det ger en mängd ytterligare hälsofördelar. En kopp grönt te innehåller cirka 40 mg koffein. En kopp kaffe innehåller mellan 50-135 mg koffein

Inte många andra former av koffein kan rekommenderas för fett och viktminskning eftersom de kommer med höga doser socker och kolhydrater. Populära koffeinkällor som choklad, energidrycker, läsk och koffeinpiller är inte lika hälsosamma som te och kaffe.

Studier visar att koffein har kortlivade effekter på fettförlust och viktminskning, kaffe har mätbara positiva effekter när det gäller att förebygga ett brett spektrum av sjukdomar: Alzheimers sjukdom, depression, levercirros, levercancer, Parkinsons sjukdom och diabetes typ 2.